Austrálie se přidává ke Švýcarům?
Jindřich Kulhavý: Přestože nás již opustily reklamy na pořádná auta se spalovacím motorem, z nichž jsou záměrně vytvářena planetu ničící monstra, není tomu tak všude stejně.
Jestliže Švýcaři rozhodli v referendu o tom, že snižovat objem CO2 ve švýcarských emisích o 50% do roku 2030 je nesmysl, pak Australané šli ještě dále a elektromobily zdanili více, než ostatní vozidla. K vládě se přidaly i významné automobilky a zdá se, že jeden světadíl bude poblouznění z elektromobilitu ušetřen. Zatím, nepřidají li se další.
Zatímco Američané, Číňané a Evropané tak nějak svou naivností a hloupostí v oblasti automobilů šokují většinu uživatelů aut, Australané k problematice přistoupili vcelku logicky. Cena elektřiny se šplhá vzhůru už jen kvůli množství běžně užívaných elektrospotřebičů ve všech sférách lidského bytí, takže elektrifikovat kompletně dopravu by už naše omezené energetické zdroje doslova vyčerpalo, či spíše by to mnohonásobně překročilo jejich možnosti. Výroba elektrické energie je sama o sobě pro planetu zatěžující, nutnost řešit její uložiště v podobě neekologické výroby drahých baterií je strašidelná, a nakonec tu po tom všem zbude obrovské množství odpadů. Nynější automobily jsou téměř kompletně recyklovatelné, spalovací motory ekonomické, spolehlivě a schopné jezdit na alternativní paliva. Navíc se zjistilo, že zásoby ropy jsou podstatně větší, než se předpokládalo a obnovují se.
Jak už je dlouhodobě uváděno, životní prostředí teoreticky mnohem více zatěžují lodě, letadla a chemičky vyrábějící plasty. Omezení lodní dopravy je vcelku možné jinak nastavenou obchodní politikou, ne vše se musí vozit napříč celým světem. Kdyby se vyřadily z provozu všechny jachty miliardářů, problematika aut by byla vyřešena. Nebo obětovat pět největších kontejnerových lodí a obejít se bez levných čínských šmejdů, brazilského dřeva či amerických tankerů s plynem, kterého díky Rusku máme v Evropě dostatek.
Při této úvaze bereme v potaz oteplování planety, které však s benzínovými a dieselovými agregáty v našich autech nemá nic společného, tedy jestli vůbec nějaké existuje. Je to podobné, jako byste tvrdili, že když si napustíte bazén, tak tím způsobíte sucho na celé planetě. Přitom víme, že objem vody na Zemi je konstantní. H2O nikam do vesmíru nemizí, pouze cirkuluje a někde jí padá více, jinde méně. Váš bazén, ať je plný nebo prázdný, to nezmění. Jediný problém je v množství vody potřebné vyčistit či připravit k užití. Lokální sucha tu byla, jsou a budou, jen občas jim lidé napomohou špatnou péčí o půdu.
Zpět k elektroautům. Řada lidí, kteří si je ve své naivitě pořídili, se vrátila ke spalovacím motorům. Důvodem je mobilita, cena, komfort a dojezd. Chcete li s elektroautem cestovat na delší vzdálenosti, musíte změnit filosofii používání vozidel, naučit se plánovat trasy, být trpěliví, počítat s horším komfortem díky mizerné klimatizaci a vytápění, počítat s vyššími náklady a kratší životností baterií, poklesem ceny při prodeji a riziky spojenými s možností vzniku pojistné události díky zkratu. Ekologii moc nepomůžete, protože výroba pohonného média, tedy elektřiny, nutnost výstavby mohutné rozvodné sítě a likvidace starých elektromobilů není z pohledu CO2 a dalších přidaných aspektů včetně potřeby těžby určitých kovů, bez nichž se autobaterie neobejdou, nijak příznivá v porovnání s podobnými záležitostmi u stávajících vozidel.
Australané a Švýcaři tak hází vidle do snahy EU a USA. Zatím to není více států, i když se dá předpokládat, že po Sibiři, Saudské Arábii či Emirátech se budou pojízdné vysavače pohybovat těžko. Tam benzínový či naftový motor jen tak něco nenahradí. Po staletích ve znamení koní a velbloudů se konečně dopracovali k solidní mobilitě a nemají důvod to měnit. Elektroauta jsou momentálně ještě nepřipravena k využití, technologie není domyšlena a vlastně zajímají jen úzkou skupinu, která navíc patří často do blázince. Buďme rádi, že ještě někdo trochu přemýšlí.