Dezinformační „ doba temna“
Jak jsem již naznačil v jednom předešlém článku, rád bych se podíval na samozvané strážce „pravdy“, kteří dnes rozhodují o tom, co se může říkat a co už ne. S tím jak budování evropské pokrokářské totality kvaltuje, je cenzura a tzv. boj proti dezinformacím nedílnou součástí nastupující nesvobody.
Rád bych představil pár těchto organizací a iniciativ a trochu si je rozebral. Ačkoliv se to naprosto nabízí tak nebudu jmenovat lidi, kteří v těchto spolcích fungují, ostatně každý se na ně můžete podívat na jejich stránkách.
Začněme projektem Nelež
Už první pohled na zakladatele tohoto spolku hodně napoví, odkud vítr fouká.
Vezměme to tedy od předsedy spolku. Reklamní kariéru začínal v Leo Burnett, v době největšího rozkvětu agentury na českém trhu. Později prošel agenturami Kaspen/Jung von Matt, Mark/BBDO a VCCP. Další roky strávil v digitálních agenturách Nydrle a Zaraguza
Pak zde máme nejmenovaného krále českých elfů, který spolupracuje s organizací EDUin, Vysokou školou ekonomie a managementu, Aspen Institute Central Europe a s centrem současného umění DOX. Také je editorem deníku Britské listy
Nesmí chybět ani šéf firmy Semantic Visions, která denně zpracovává milion článků ze 600 tisíc zdrojů – to dělá celých devadesát procent veškerého mediálního obsahu na internetu. Ano, je to ten pán, jehož firmu si najalo ministerstvo zdravotnictví, aby vyvracela dezinformace ohledně Covidu (což dnes prý už neplatí).
Zbytek týmu jsou dle popisu lidé pracující nebo mající výraznou profesní zkušenost s prací v reklamním byznysu jako textaři, idea makeři atd.
Teď vás asi napadne stejná otázka jako mne. Jakou kompetenci mají tito lidé pracující převážně v reklamním průmyslu pro to, aby rozhodovali co je dezinformace, tedy přeloženo do srozumitelného jazyka, co je lež, co je pravda, co je manipulace a co už ne? Kdo jim tu kompetenci dal? Vždyť reklamní průmysl není o ničem jiném než o manipulaci. Reklama a public relations nejsou nic jiného než lepší slovo pro propagandu.
Pojďme ale dál a podívejme se, jaké cíle tento projekt sleduje. Tučným textem vyznačím text z jejich oficiálních stránek, posléze k tomu přidám komentář.
„mise“ toto slovo v nás má evokovat, že tito lidé mají nějakou vzletnou, ctnostnou misi, kterou musí jako správní hrdinové splnit. Uvidíte sami, že podobné výrazy se budou u těchto novodobých spasitelů často opakovat.
„Důmyslně a systematicky vyráběné dezinformace infikovaly českou společnost a oslabují její imunitu. Pro mnoho lidí je tak stále těžší rozlišovat mezi pravdou a lží. Snižuje se důvěra v tradiční média. Lidé neví, čemu mají věřit. A zmatení lidé jsou snadno manipulovatelní.“
Ano. Důvěra v tradiční média se opravdu snižuje. A diví se někdo? Kvalita novinářů dlouhodobě upadá, místo vlastní tvorby a invence jsou pouze přebírány prefabrikované zprávy od různých tiskových agentur, aniž by se někdo obtěžoval si ověřit fakta a jestli je to vůbec pravda, takže se vám klidně během jednoho dne stane, že ráno je koule kulatá a večer už je hranatá. Stačilo jenom přepsat titulek, pár slov a nová realita je na světě. Schválně si toho někdy zkuste všimnout jak se jeden a ten samý článek, občas v čase mění. Tok informací je tak mnohdy kontrolován a řízen z několika málo zdrojů. Nehledě na to, že poslední rok ukázal, čeho je mediální mainstream schopen a jak skvěle dokáže vytvářet atmosféru strachu a manipulovat. Ale nebojte, právě proto přichází tato partička z reklamních agentur, aby vás zachránila a řekla vám, co je pravda a co už ne. Díky bohu za ně.
„Naším cílem je omezit šíření dezinformací. Dezinformační weby často čerpají příjmy z reklamy. Odříznutím webů šířících nenávist od těchto příjmů pomůžeme dezinformacím zamezit a naopak posílit důvěru v média, která pracují s informacemi profesionálně a současně zodpovědně a poctivě.“
Miluji tento pokrokářský slovník. Na to jak tato skupina dobráků určuje, co je dezinformační web se podíváme za chvilku. Já se zde s dovolením pozastavím nad slovním spojením „webů šířících nenávist“. Asi jsem nevzdělaný idiot, ale může mi někdo rozklíčovat do srozumitelného jazyka, co tohle znamená? Dále nám je tady řečeno, že každého, koho tito kazatelé pravdy označí jako někoho, kdo šíří dezinformace, je třeba odstřihnout od příjmů z reklamy. Kdo ví, jak tito lidé pracují a jaké mají metody a postupy, není zase tak složité si představit, jak jejich nátlakové akce mohou vypadat. Sociální sítě jsou dnes plné „uvědomělých soudruhů a soudružek“, kterým stačí dát povel a oni se na požadovaný objekt sesypou jako hnízdo sršňů, budou kritizovat, negativně hodnotit a nedají pokoj tak dlouho, dokud se šikanovaný objekt nepodvolí. Málokdo je schopen tento nátlak vydržet.
Pojďme se tedy podívat, jak tito lidé určují co je a co už není dezinformační web:
Metodika určování dezinformací v daném médiu
Semantic Visions
Důvěryhodnost webu zkoumáme pomocí počítačové analýzy. Naše speciální programy umí zpracovat více informací najednou – jazyk, význam slova a kontext v jakém jsou zasazeny. Tato unikátní metoda nám v současné době umožňuje sledovat denně milion článků ze 600 tisíc zdrojů v 11 nejčastěji používaných světových jazyků včetně češtiny.
Asi netřeba nic moc dodávat, pokud vám tito lidé přijdou ze stejného ranku, jako různí datoví vědci, tak se nemýlíte. Technokraté, kteří na vše musí mít tabulku nebo program.
Nadační fond nezávislé žurnalistiky
Fond se zaměřuje na tři charakteristiky, které považuje za zásadní při posuzování důvěryhodnosti webu: transparentnost média, poctivé nakládání se zdroji, profesionální práce se sdělením
Prakticky další platforma, která má hlídat jednotný názor. Jejich budovatelské motto „Nejlepší obranou liberální demokracie je kvalitní nezávislá žurnalistika“ asi dává tušit o jaký spolek lidí půjde a jaké názory budou propagovat.
3. Konšpirátori.sk
Důvěryhodnost daného webu zkoumá komise (spisovatel / politolog / publicista /
umělec / lékař / biolog / učitel / historik…) na základě svého přesvědčení o společenské prospěšnosti daného média.
Další spolek spasitelů, který určuje co je pravda a co už ne, jaké médium je společensky prospěšné a jaké už ne. Prostě když se jim nebudete líbit, jste společensky neprospěšní a je třeba vás virtuálně zakleknout. Hlubší komentář netřeba.
To nejlepší si nechám na konec.
Dobrodějové ze spolku „Nelež“ nám tvrdí, že pracují bez nároku na honorář. Je to přeci jejich svatá mise. A teď to přijde. Zároveň nám totiž sdělují toto. „Zdarma zařídíme, abyste penězi, které vydáváte za svoji reklamu, neplatili weby, které manipulují s lidmi, relativizují fakta, nebo dokonce přímo lžou. O své peníze v médiích přitom nepřijdete. Reklama se dá přesměrovat tak, aby se její mediální dosah nezmenšil.“ A kam máte své peníze přesměrovat a utratit, vám řekneme MY, parta dobráků z reklamních agentur. Ale jistě, děláme to celé zadarmo a z dobré vůle. Myšlení těchto lidí je opravdu obdivuhodné. Dlouho jsem se tak nenasmál, když jsem si jejich stránky pročítal. Jestli není toto naprosto ukázková forma manipulace, co potom tedy? Představa, že tito dobráci tohle vše dělají z nějakých vyšších principů mravních je asi stejně naivní, jako představa, že průměrný český politik šel do politiky hájit zájmy svých voličů.
Pojďme se ale podívat na další projekt, tentokrát pod názvem Zvol si info
O koho jde, se dozvíme z jejich stránek:
„Jsme skupina studentů Masarykovy univerzity, kteří si na podzim roku 2016 řekli „A dost!” a založili projekt Zvol si info. Nebavilo nás dívat se, jak se chytré mozky plní hloupými (dez)informacemi. Sepsali jsme Surfařova průvodce po internetu – jednoduchý návod, jak se ve světě médií nenechat vodit za nos a nevěřit koninám.“
Naprosto drtivá část členů tohoto spasitelského spolku jsou studenti politologie, bezpečnostních a strategických studií či žurnalistiky. Jaké je jejich reálné uplatnění na trhu práce je mi záhadou. Moc mne tedy nepřekvapuje, že tito krásní a mladí lidé jdou svému osudu vstříc, s vědomím, že jsou do praktického života nepoužitelní a tak zakládají projekt Zvol si info, který by na ně měl upozornit. Ideálně aby se dostali do nějaké té neziskovky, byrokratického aparátu či korporace, které je finančně zabezpečí. Bohužel pro nás ostatní, se jedná o další produkt současného vysokého školství humanitního směru, který nás pravděpodobně o nic podstatného neobohatí, ale bude nám s pokrokářským zápalem plánovat lepší zítřky.
Zde se nám také studenti pochlubí, čeho už dosáhli: „Za naši činnost jsme získali ocenění Gratias Tibi a Cenu rektora Masarykovy univerzity za aktivní rozvoj občanské společnosti, obsadili jsme 3. místo v mezinárodní soutěži pořádané Facebookem a prezentovali jsme odborníkům ve Vídni nebo Washingtonu.“
Jejich přednášky, které jsou nabízeny vzdělávacím institucím či veřejnosti se točí kolem klasického kolečka fake news, konspirační teorie, mediální gramotnost, sociální sítě, fact checking či kritické myšlení.
Abych k nim byl férový, tak tento spolek na mě nepůsobí tak obskurně jako spolek „Nelež“. Z tohoto projektu ještě čiší jakási naivní a řekl bych možná i upřímná snaha těchto lidí dělat to o čem jsou přesvědčeni, že je dle nich správné. To spolek spasitelů z projektu „Nelež“ protáhnutý reklamních byznysem už ví velmi dobře, proč to dělají a co dělají.
Další z řady spasitelských spolků: Zde máme projekt AMO
Tohle není vyloženě platforma, která by se věnovala pouze dezinformacím, ale své místo si zde najde. Pár slov z jejich stránek: „AMO je nevládní nezisková organizace založená v roce 1997 za účelem výzkumu a vzdělávání v oblasti mezinárodních vztahů. Základním posláním AMO je přispívat k hlubšímu porozumění mezinárodnímu dění. Poskytujeme prostor pro vyjadřování a realizaci idejí, myšlenek a projektů sloužících k rozvoji vzdělanosti, porozumění a tolerance mezi lidmi. AMO je jedinečnou transparentní platformou, která zprostředkovává dialog mezi zástupci široké veřejnosti, akademické sféry, občanského sektoru, politiky a byznysu. Dlouhodobě podporuje zájem občanů České republiky o mezinárodní otázky a poskytuje informace nezbytné pro utváření vlastního názoru na současné dění doma i ve světě.“
Nepřekvapuje, že tito lidé mají znovu poslání. Nikoliv práci, ale poslání. Buďme jim tedy vděčni, že své posvátné poslání berou tak vážně a dělají svět lepším. Díky. Nechci ani domýšlet, co bychom bez těchto lidí v této těžké době vlastně dělali.
Rozptyl jejich témat je klasicky od konspiračních teorií, globálního oteplování, uprchlické krize, gender a mnohých dalších. Mezi jejich projekty namátkou patří třeba „změna klimatických politik, V4 energy think-thank platform nebo (ne)bezpečně v síti“.
Pojďme se podívat na personální složení. Můžete se vsadit, jací lidé tam budou dominantně znovu převažovat. Ano, asi vás nemusím napínat. Jsou to klasicky absolventi Evropských studií, politologie, mezinárodních teritoriálních studií, demokracie a lidských práv, mezinárodních vztahů, bezpečnostních studií, žurnalistiky a dalo by se pokračovat.
Hodně jsem se pobavil u jednoho z jejich členů. „Na Univerzitě Karlově v Praze vystudoval magisterský obor bezpečnostní studia, bakalářský titul v oboru politologie a mezinárodní studia získal na americké St. Norbert College a absolvoval studijní pobyty v Argentině a Portugalsku. V současnosti působí také jako výzkumný pracovník FSV UK v oblasti globální kosmické politiky, se zaměřením na planetární obranu, těžbu ve vesmíru a laserové kosmické aplikace.“
Jak může politolog řešit laserové kosmické aplikace a těžbu ve vesmíru je mi záhadou.
No dal jsem si tu práci, tedy abych byl správný pokrokář, splnil jsem své poslání a na stránkách Institutu politologických studií fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy jsem našel třeba i toto:
Multidisciplinární analýza obrany planety před asteroidy jako klíčové národní politiky zajišťující mírový rozvoj a prosperitu lidstva na Zemi i ve vesmíru
A za tohle dámy a pánové, jsou někteří lidé placeni. Bohužel se obávám, že i z peněz nás všech. Možná by nebylo od věci, aby se nějaký ten asteroid konečně do téhle hliněné hroudy jménem Země trefil. Ale nebojte, oni nás politologové z UK zcela jistě před touto hrůzou zachrání a ještě stihnou na letícím asteroidu vytěžit všechny potřebné suroviny pro naše Dobro.
Manipulátoři.cz
Své místo zde samozřejmě má i server manipulatori.cz s nesmrtelným Janem Cemperem v čele. Zde jsem musel udělat výjimku a jeho jméno zmínit, protože tato nesmrtelná figurka české radikálně levicové scény a dnes bojovníka proti dezinformacím, za zmínku stojí. Jan Cemper totiž názorně reprezentuje skupinu lidí, kteří dnes proti tzv. dezinformacím „bojují“. Jde z drtivé většiny o lidi vyznávající hodnoty tzv. nové, progresivní nebo chceme-li pokrokářské levice. On také svého času Jan Cemper byl označen ministerstvem vnitra jako extrémista. Přiznám se, že na další rozbor už nemám žaludek, v zájmu svého duševního zdraví si tedy prosím rozbor tohoto dalšího spasitelského spolku udělejte sami, třeba pomocí tohoto videa. Na závěr se ale ještě pojďme podívat do zahraničí.
Máme zde totiž globálnější projekt boje s dezinformacemi a to je projekt First draft
Stránky jsou v angličtině, dovolím si tedy přeložit cíle tohoto projektu.
Všimněte si, že hned na začátku se znovu objeví slovíčko „mise“. Ano, tito spasitelé mají znovu misi. Svatou misi, jak nás zachránit v době dezinformačního temna.
Pojďme na to, zde představení tohoto projektu:
„Naše mise: Dnes potřebujeme přístup k pravdě více než kdykoli předtím. Ale v tomto znečištěném informačním prostředí nikdy nebylo těžší vědět, čemu důvěřovat, a nikdy nebylo jednodušší být uveden v omyl. Dezinformace se zaměřují a poškozují naše komunity po celém světě. Naším prvním cílem je chránit komunity před škodlivými dezinformacemi. Pracujeme na tom, abychom společnosti poskytli znalosti, porozumění a nástroje potřebné k přelstění nepravdivých a zavádějících informací. Všechno, co děláme, začíná spoluprací. Spojujeme globální síť novinářů, abychom vyšetřili a ověřili vznikající příběhy. Ve spolupráci s našimi partnery provádíme inovativní výzkumné projekty a rozvíjíme průkopnické vzdělávací programy. A sdílíme špičkové digitální nástroje, které pomáhají tvůrcům obsahu i veřejnosti lépe informovat úsudky o informacích, s nimiž se setkávají online. Postavením se za pravdu v polarizovaném světě můžeme vybudovat větší důvěru ve společnost a pomoci každé komunitě prospívat.
Naše základní hodnoty podtrhují naši práci. Naše práce je průkopnická a probíhá s důsledností, empatií a integritou.“
Tady už progresivní svazáci dovedli svůj slovník do naprosté dokonalosti. Čeští soudruzi se ještě mají co učit.
Mezi jejich partnery patří samozřejmě jak jinak velké technologické firmy jako je třeba Facebook, Microsoft či hlásné trouby progresivismu jako je BBC či New York Times. Mezi jejich podporovatele poté patří například Ford Foundation, který mimo jiné finančně podporuje rasistické a marxistické hnutí BLM, Democracy fund, Media democracy fund, Google news initiative či nechvalně proslulý Open society fund. A dalo by se pokračovat dál.
First Draft se poté chlubí, že jejich služby využívají i vlády jednotlivých států, především jde o oblast vědy a zdraví. V dnešní době oblíbené a akcentované téma. Věřte bezpodmínečně vědě vy rouhači, chtělo by se zvolat.
Hlavní témata co tento spolek řeší, jsou dezinformace ohledně vakcíny proti Covidu či jaké digitální nástroje máme používat, které jsou prý „prověřené“ a které už jsou pro nás „škodlivé.“ Abychom zde neztráceli moc času, je to vlastně další spolek lidí, kteří nám říkají, co si myslet, kde hledat informace, jak je interpretovat a tak dále a tak dále.
Pár slov na závěr
Při pohledu na personální složení těchto projektů vlastně zjistíme, že se jedná o specifickou sortu lidí, která sdílí velmi podobné myšlenky a má specifické vzdělání, v drtivé většině humanitního charakteru. Tím nechci rozhodně hanit humanitní obory jako takové, své opodstatnění nepochybně mají. Spíš si nejsem jistý, kolik politologů, absolventů různých bezpečnostních studií, mezinárodních vztahů atd., je vlastně současná společnost ještě schopna pojmout, aniž by nezadusila sama sebe.
Boj proti dezinformacím je také vágním pojmem, pod kterým lze schovat naprosto cokoliv. Stále větší tlak mocenských elit zaměřený na boj proti dezinformacím tak může být velmi snadno nástrojem cenzury a potlačováním „nevhodných“ názorů. Osobně si myslím, že k tomu také tzv. boj proti dezinformacím primárně slouží.
Důležité je také říci, že spolky vyjmenované v tomto článku jsou jenom špičkou ledovce. Lidí, kteří jsou v tomto segmentu zaměstnáni je mnohem víc. A nejde jenom o boj s dezinformacemi. Tito moderní pokrokáři dnes mají potřebu řešit všechny aspekty našeho života.
Problém který vidím, je v tom, že tito lidé prostě nejsou pro moji individuální svobodu a prosperitu ničím přínosní. Naopak. Stále větší počet těchto pokrokářů má za následek rostoucí byrokracii, více regulací, předpisů a celkové kontroly. Tím i mizející kreativitu těch, co ještě mají snahu v této byrokratické džungli a diktátu něco tvořit a s tím přicházející i celkový úpadek. Destruktivní důsledky tohoto trendu lze vysledovat v celé dnešní západní civilizaci, kdy tito lidé řeší stále absurdnější pseudo-problémy. A aby měli co řešit, protože nic jiného se v životě nenaučili, tak spoustu těchto pseudo-problémů sami vytváří. Vytváří rasismus tam, kde žádný není. Bojují proti dezinformacím všude tam, kde nepanuje mainstreamový názor a kde si někdo dovolí odbočit od hlavní linie. Hledají nová pohlaví tam, kde žádná další neexistují. A dalo by se sáhodlouze pokračovat. Bez obalu řečeno, tihle lidé doslova rozeserou vše, na co sáhnou a rostoucí počty těchto hlasitých a stále agresivnějších revolucionářů nás bohužel znovu posouvají zpátky do temných časů. Pouze s tím rozdílem, že tentokrát vás tito fanatici neupálí na hranici nebo nezavřou do Gulagu, ale prostě vás profesně i společensky zničí. Pro výstrahu všem, kdož by se jim chtěli při budování nového, lepšího světa stavět na odpor. Myslete na to, až vám podobní lidé budou cpát imunitní zelenou kartu nebo náramek na ruku, vše podmíněné očkováním nebo testováním, zdůvodněné jako návrat do „normálního života“. Dáte těmto lidem kontrolu nad svým životem, na kterou tak dlouho čekají.