O co jde v případě Nord Streamu 2 ?
Nezaslouženě malou pozornost vzbudila ve světě faktická kapitulace USA, která se projevila jejich rezignací na další odpor proti dostavbě Nord Streamu 2.
Když před pár dny, krátce po skončení vrcholné schůzky Bidena s Putinem, pokrčil americký president pomyslně rameny a pronesl něco ve smyslu „no tak už si tu rouru dokončete, my vám bránit nebudeme”, tak média sice maličko pozvedla obočí, ale vzápětí přešla k jiným záležitostem. A přitom jde o politikum globálního významu.
Každý trochu obeznámený člověk tuší, že Němci Nord Stream zoufale potřebují. Od uhlí chtějí odejít, jadernou energetiku si zakázali… a přitom deklarují přechod k elektromobilitě. Nic jiného, než ruský plyn, jim tedy nezbývá. Evropská plynová pole německý průmysl s německou dopravou kapacitně a logisticky neutáhnou. Bez dostatku plynu je ten jejich Green deal nerealizovatelný. A to v situaci, kdy nejradikálnější ekošílenci, němečtí Zelení, sahají po kancléřském křesle. Zdálo by se tedy, že je věc jasná a vyřešená.
Ovšem máme co do činění s Němci. A proto je třeba vzít v úvahu i jejich obvyklou, dvojitou, nordickou lest. A je tomu tak. Když se do problematiky ponoříme hlouběji, s překvapením uvidíme, jak za oficiální fasádou elektromobility a nahrazení jádra a uhlí plynem, vykukuje vodík.
Ostatně, to víte, že Německo a Rusko už podepsaly memorandum o porozumění na využití plynovodu Nord Stream 2 pro distribuci vodíku?
Ano, vodík. Plyn, který se dá dopravovat rourou, plnit do nádrží aut, jako CNG, plyn který může hřát v domácnostech… Zkrátka plyn, na který se dá, po vyřešení technologických detailů, vcelku bezproblémově přejít se STÁVAJÍCÍ TECHNOLOGIÍ. Ostatně, to víte, že Německo a Rusko už podepsaly memorandum o porozumění na využití plynovodu Nord Stream 2 pro distribuci vodíku? Společné studie Gazpromu a VNG totiž ukázaly, že moderní plynovody, jako je Nord Stream, mohou přepravovat zemní plyn obohacený vodíkem na 70 až 80 procent.
Plánuje se, že by se na ruské straně do Nord Streamu tlakovali směs, obohacenou na 20%, která by se pak, na výstupu, na německém konci dále přepracovávala na čistý vodík. Jak? Pyrolýzou metanu, hlavní složky zemního plynu. Z metanu, CH4, by tepelným rozkladem vznikaly saze a čistý vodík. Pracuje na tom německá energetická agentura DENA.
Jinou, již dlouho známou metodou získávání vodíku je elektrolýza vody. I na této cestě se intenzivně maká. Na jaře, v březnu letošního roku podepsala Ruská státní korporace pro jadernou energii Rosatom a francouzská elektrárenská společnost EDF dohodu o strategické spolupráci. Přizvaly ještě německý Shell a společně plánují postavit největší evropský elektrolyzer. V něm by měla vodík vyrábět elektřina z jaderných zdrojů (ve Francii a Rusku, tedy státech, co si to nezakázaly) a časem, perspektivně i z větrníků a slunečníků (pro ekologické Němce).
Na přechodu dopravy na vodík se, tak trochu ve skrytu, pracuje neméně intenzivně. Výrobci automobilů Hyundai, Stellantis, Toyota a BMW zaslali letos na jaře místopředsedovi Evropské komise Fransovi Timmermansovi dopis s žádostí o podporu sítě pro doplňování vodíku (tlak 700 barů) po Evropě. Požadují v něm zavedení společné, evropské, vodíkové infrastruktury, která by nabízela jak možnosti doplňování paliva do osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel, tak i těžkých nákladních vozidel.
A nejde jen o dopravu. V Německu se intenzivně bádá i na využití vodíku pro výrobu oceli. Není to až tak nereálné. Vodík je stejně dobrým redukčním činidlem, jako uhlík z koksu. A navíc, jeho oxidací nevzniká zatracovaný CO2, ale vodní pára. Má to sice zatím ještě jakési drobné pihy na kráse, protože zkrotit výbušný plyn není jednoduché, ale v německém Dillingeru se staví první poloprovoz.
Ale dosti již o výzkumu. Pro ilustraci stačilo. Přejděme raději k té dvojité, nordické lsti. Povšimli jste si tří zdánlivých maličkostí?
- Na vodíku se pracuje jen v tak zvaných „jádrových zemích” EU. U těch velkých kluků, co spolu mluví. Nám, na východě, se (na sílu) tlačí auta na baterky. Neperspektivní slepou uličku. Volkswagen právě velkopansky jedná s vládami o výstavbě velkotováren na baterie pro elektromobily. Jako z udělání, v Česku a Polsku… Jen si chlapci východní, neposlušní vyrabujte zdroje a zakousněte se do předem odepsaných technologií. Až bude čas, my vám budeme dodávat auta opravdová, funkční. Možná…
- Na vodíku spolupracují tyto země s Ruskem. S tím Strašlivým Satanem, kterému my nesmíme prodat ani kečup. Protože Navalný… Spolupracují velice pragmaticky a nijak to neskrývají – znalosti a technologie za suroviny. Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov to nedávno řekl natvrdo: dohodli jsme se, „zelený vodík výměnou za technologie”.
- Stále sílí Unijní tlak na „ekologii”. A sílit bude. Až k nesnesení. Němečtí Zelení se už postarají. Napřímo, i skrze německou Únii. Jejich cílem je postupně zlikvidovat stávající technologie. Nejen v dopravě, ale i v těžkém a zpracovatelském průmyslu. Pro záchranu planety. A až se zbavíme fungujících aut, až vzdáme energetickou soběstačnost, až nám ekolog zavře i poslední ziskový provoz… přijde Helmut. S fungujícím řešením. Ale…
Dokončením Nord Streamu 2 pro nás zaklapne ocelová past. Německá dominance Evropě se stane absolutní. A z druhé strany, z Východu, pomoc nečekejme. Tam půjdou Helmutovi na ruku. Jen ať si v té své Únii dělá, co chce. Je to jeho dvorek. Tak ať si tam zavede svůj „ordnung”. Na nás si vyskakovat nemůže. Slušně platí a staví nám tu hi-tech provozy, na kterých se naši technici naučí tolik zajímavého…
Ano, jsme z nejhoršího uvnitř. Uprostřed, mezi odvěkým nepřítelem a mocností, se kterou jsme se právě tak důkladně rozhádali. Obě strany nás vidí jako drobotinu. Ta východní jako postradatelnou, ta západní jako nepříjemnou a drze obtěžující. Jedinou naší šancí je co nejrychlejší a nejdůkladnější emancipace od EU. Ve spojení s V 4. A společný, intenzivní výzkum nových technologií. Aby si ani na nás nemohli Helmuti až tak moc vyskakovat.
Mluvte s politiky, ale i se svými známými, o projektu Trojmoří. A o vodíku. Protože přihořívá.