Respektujte moderní vědu!
Eva Hrindová: Jakmile zapochybujete o průzračnosti „vakcín“ proti současné hlavní nemoci, okamžitě z vás udělají nevzdělance, tmáře a šiřitele hoaxů. Vysloužíte si označení „absolvent vysoké školy života“ a celkově z vás udělají nemoderního tmáře. Jsou takové odsudky na místě?
Obávám se že ne. Hlasatelé jediných pravd totiž zaměňují vědu za marketing farmaceutických firem. Všechny ty důležité celebrity, které se ohánějí vědou, jsou jen součástí globálního marketingu. A ještě jsou tak pitomé, že si za to nenechají zaplatit.
Ostatně sledujte tedy ta vědecká vyjádření. Z vládních kampaní a diskusí podporovaných „odborníků“ se nedozvíte prakticky nic. Žádné informace o principu vakcíny, žádné informace o průběhu testování, žádné analýzy statistických údajů. Jen reklamní řeči, které vychvalují výrobek bez jakýchkoliv informací.
Ale co je věda? Věd a jsou otázky, podrobné popisy funkcí, sledování souvislostí, analýzy dat, pokusy a zkoušky, testování a vyhodnocování. Po těchto informacích se pídí všichni ti vysmívaní „absolventi školy života“. V tomto duchu vedou diskusi také skuteční vědci.
Leč nás stále média, některé celebrity a většina hloupých politiků přesvědčují, že věda znamená neptat se a používat výrobky bez důkladného prověření a záruky. Zarážející je, že jim to docela prochází. Vytváří se nám tady skupinka lidí, která nepoužívá vlastní mozek a jen naskakuje na marketingové vlny. Zvláště výrazné je to v politice. Kauza Feri je toho otřesným důkazem. O jeho sexuálních eskapádách si cvrlikali vrabci na střeše, přesto ho Topka a spříznění novináři využívali a vystavovali jako vzor všech ctností. Když se všechno provalilo, odvrhli ho jako špinavého psa.
Už nerozhoduje podstata věci, rozhoduje marketingový potenciál, který ovšem ve velké míře vytváří média. Občas se tomu lidi vzepřou, ale jejich odpor slábne. Naposledy se proti marketingu, který bůh ví, kdo řídí, postavili v prezidentské volbě.
Moderní věda není nic jiného než obyčejný selský rozum, který umí vyhodnocovat reálná rizika a umí počítat přínosy. Úplatná věda, jejíž nezávislost je drcena granty, se nás snaží přesvědčit o opaku. Tedy že vědecké je věřit těm, kteří si dokázali získat nejvíc grantů a vyhmátli nejlepší marketingové téma. Že vědecké je věřit těm, kteří se dokázali napojit na nejlepší penězovody. Přiznejme si, že proud peněz z farmaceutického a chemického průmyslu je dnes nejsilnější.
A tak sama věda popírá to, co vědě bylo vždy vlastní. Hledat pravdu i přes nepochopení společnosti a přes nepřízeň mocných. Takovou vědu já odmítám respektovat. A i nadále budu věřit vědcům, kteří se tomu diktátu marketingu vzepřeli. Vědcům, kteří skutečně zkoumají, hledají souvislosti, nebojí se mít pochybnosti a pravda je jim milejší než snobský obdiv zmanipulovaných médií. Odborník, který se nechal najmout do reklamní kampaně farmaceutické firmy, ztratil status nezávislého vědce a už nikdy mu nikdo nemůže věřit!
Myslete na to, než si půjdete píchnout do těla chemický koktejl, o jehož účincích se nesmí otevřeně mluvit.